Lektion i Rövarspråket

Har du kollat på röda vita rosen? Har du alltid undrat över hur man talar rövarspråket? Nu ska jag ge dig en lektion lite över detta...

Regeln för rövarspråket är att man efter varje konsonant lägger till "o" (kort å-ljud)

 

och samma konsonant igen, till exempel byts b ut mot "bob" och f mot "fof". Vokalerna är oförändrade. "Jag talar rövarspråket" blir alltså "jojagog totalolaror rorövovarorsospoproråkoketot". Enkelt att tala, men svårare att förstå vad andra säger.

Så om jag ska säga mitt namn som är Nathalie Starcevic blir det
Non  a  tot  hot  a  lol  i  e
Sos  tot  a  ror  c  e  vov  i  c
Gjorde mellanrum så ni skulle försöka se lite bättre hur det kan se ut.

MEN det finns undantag ...
...

Det finns två bokstäver som behandlas speciellt för att öka förståeligheten och förenkla uttalet, nämligen H och C. Det förekommer att H kodas som "hot" istället för "hoh", då det senare är svårt att uttala. Bokstaven C uttalas i svenska antingen som "S" eller "K" beroende på efterföljande bokstav, och byts därför ut mot "S" eller "K". Cykel blir Sosykokelol ("cocykokelol", som är fel, uttalas på ett annat sätt), och Tack blir Totakokkok.

Mitt efternamn utalas lite konstigare så de utalas inte K eller S så därför kan jag inte byta ut mitt C till K eller S.

Är det konstigt? Fråga på så kan jag berätta mer om det  så ni kanske kan förstå
...

 


Kommentarer
Postat av: Elena

Dagens fråga: Kommer du att resa under sommaren? =)

2009-04-09 @ 21:25:37
Postat av: ida

hej! är John Bauergymnasiet typ en sport sak elelr nåt sånt?

svara gärna!

2009-04-10 @ 08:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0